Rekenles met rekenweb.
School:     Oosteinderschool.
Datum:    Donderdag 25 februari 2010.
Groep:     Groep 7.
Voor foto´s kunt u op de volgende link klikken, onder het mapje lessen, rekenweb, Loes:
https://www.mesh.com/Web/Desktop.aspx

Verslag rekenles met rekenweb.
Beginsituatie.
De leerlingen uit groep zeven rekenen met de methode wereld in getallen. Een aantal leerlingen doen naast deze methode ook Somplex. Dit is een rekenmethode die verdiepend is. Het inzicht van deze leerlingen wordt net als bij rekenweb vergroot.

Vak.
Rekenen.

Doelen.
De leerlingen worden door rekenweb uitgedaagd om inzichtvragen te beantwoorden.
De leerlingen experimenteren met rekenweb op de computer.
De leerlingen leren zelfstandig te werken, door goed te lezen en stappen te volgen die het programma aangeeft.

Mijn doel.
De leerlingen motiveren om zelfstandig te werken.
De leerlingen rekenweb laten ontdekken.

Materialen.
Hd-bord
www.rekenweb.nl
Computers.

Inleiding.
Ik ga met een groepje van vier kinderen op de gang zitten achter de computers. Ik laat de leerlingen de website: www.rekenweb.nl opzoeken. Daarna laat ik de leerlingen eerst even zelf kijken op de website en dingen ontdekken. Na vijf minuten vraag ik de leerlingen naar hun bevindingen. Wat hebben ze gevonden. Daarna vertel ik welke instellingen ze moeten aanklikken en dan geef ik elke leerlingen een andere opdracht. De opdracht kan gecontroleerd worden, door de website.

Kern.
Als de leerlingen hun eigen opgave af hebben, krijgen ze een volgende opdracht van mij op. Ik heb zelf een aantal van de spellen bekeken en daar aan een plus of plus / min geven. De plus opdrachten:

-          Kapotte rekenmachine
-          Kaas afsnijden
-          Blauwe machine
-          Boodschappen schatten

Deze opdrachten heb ik geselecteerd omdat ze passen binnen de doelstellingen waaraan de leerlingen op dit moment in de klas aan werken.

Afsluiting.
Tot slot mogen de leerlingen nog zelf één spelletje uitkiezen die ze willen spelen. Op de site staan naast deze educatieve spelletjes ook ander leuke spelletjes.

Reflectie een rekenles met rekenweb.
Voor deze les heb ik vier leerlingen uitgekozen om mee te werken. Iedere leerling heb ik gevraagd om achter een computer te gaan zitten en naar rekenweb te gaan. Op rekenweb heb ik ze vijf minuten laten experimenteren. De een zag je meteen alles aanklikken terwijl de ander juist zat af te wachten wat er gedaan moest worden.
Nadat ze vijf minuten hadden geëxperimenteerd, heb ik verteld dat ze naar onderdelen moesten gaan en daar groep 7 aan moesten klikken. Ik heb elk kind een andere opdracht gegeven. De een is begonnen met schatten, twee met breuken en de ander met sommen maken. Nadat ze allemaal de oefening gemaakt hadden, mochten ze met elkaar de ervaringen delen. Was de opdracht duidelijk of niet, was het leuk om te doen en waar had de som mee te maken?
Nadat ze van elkaar gehoord hadden welke opdrachten er allemaal waren, heb ik ze een volgende opdracht gegeven. Ook deze hebben ze allemaal gemaakt en heb ik de leerlingen weer de ervaringen met elkaar laten delen.
Daarna mochten ze zelf nog een spelletje spelen.

De leerlingen hebben de eerste vijf minuten van de les mogen experimenteren met rekenweb. Ze hebben in die vijf minuten de kans gekregen om even snel te bekijken welke opties rekenweb heeft. Daarna heb ik ze aanwijzingen gegeven om naar de opdrachten te gaan, waar wij vandaag aan gingen werken. Later zouden ze hier zelf ook heen kunnen gaan om bepaalde vaardigheden te oefenen.
In het begin merkte ik dat de leerlingen niet goed lazen wat de bedoeling was en kwamen dan snel met vragen naar mij toe. Ik keek dan samen met de leerlingen naar het scherm om te kijken of het programma echt geen aanwijzingen gaf of dat de leerling niet goed gekeken had.